Odyseja Umysłu to przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
Celem programu jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Odyseja uczy dzieci i młodzież kreatywnego oraz krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych, czyli takich, które rozstrzygać można na wiele sposobów.
Odyseusze uczą się marzyć odważnie i w oparciu o cele, myśleć samodzielnie i nieszablonowo, tworzyć rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Działają w duchu innowacji, łamiąc schematy i przyzwyczajenia oraz w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych.
Stawiane są przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów.

„Odyseja Umysłu uczy młodych ludzi stawiać czoła zmianom, zaszczepia w nich radość z nauki i wiarę we własne zdolności osiągania tego, co inni mogliby uznać za niemożliwe”
Dr Sam Micklus, twórca Odysei Umysłu

Pięć drużyn z Zespołu Szkół Społecznych w Kłodzku, z różnych grup wiekowych, pracowało nad wybranymi problemami długoterminowymi od października 2023 r. do marca 2024 r. Uczniowie rozwiązywali problemy pod okiem trenerów (nauczycieli i rodziców naszej szkoły), ale wszystkie zadania, kostiumy, scenografie musiały być wykonywane samodzielnie przez dzieci. Uczniowie spędzili wiele dni i nawet nocy w szkole, by przygotować się do konkursu.

Finałowe rozgrywki odbyły się w dniach 05.04-07.04.2024 w Gdańsku. Spektakle i prezentacje miały miejsce na scenach w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym i hali Polsat Arena. O laury walczyło 288 drużyn z całego kraju w czterech kategoriach wiekowych, od przedszkoli do uczelni wyższych. Na scenach zobaczyć można było nietypowe konstrukcje, pomysłowe pojazdy i urządzenia oraz zespoły muzyczne. 33 najlepsze zespoły, które zajęły pierwsze i drugie miejsca w różnych grupach wiekowych, mogą pojechać do USA i uczestniczyć w finale światowym konkursu. Dwie drużyny z naszej szkoły zdobyły pierwsze i drugie miejsce, kwalifikując się do finału światowego. Drużyna, która zdobyła pierwsze miejsce to siedmiu uczniów klasy czwartej, którzy pracowali nad problemem Struktura z Kosmosu. Zespół prezentował opowieść o tym, jak gdzieś w kosmosie natrafiono na pewną tajemniczą strukturę… Na scenie została ona ukazana na dwa sposoby. Po pierwsze, jako zrobiona wyłącznie z drewna balsa (i opcjonalnie kleju) konstrukcja, która poddana była próbie wytrzymałości na jak największe obciążenie (nasza wytrzymała 155 kg). Po drugie, jako wyobrażająca wspomnianą budowlę i odgrywana przez jednego z uczestników postać, która stała się przedmiotem obserwacji i testów przeprowadzanych przez załogę niestrudzonych naukowców.
Drużyna, która zdobyła drugie miejsce składała się z pięciu dziewczynek z klasy piątej, które wybrały problem „Przypał na premierze”. Odyseuszki przygotowały przedstawienie, w którym pewna premiera teatralna nie poszła zgodnie z planem. Pierwszemu pokazowi sztuki – opartej na jednej z sześciu powieści należących do klasyki światowej literatury, towarzyszyła cała seria niefortunnych zdarzeń, w tym awaria scenografii, nieoczekiwane dziwaczne dźwięki oraz jakiś wymyślony przez drużynę „przypał”. Jednak ostatecznie produkcja uznana została za sukces i od postaci kreatywnego krytyka otrzymała pozytywną recenzję.
Udział w Odysei Umysłu przysparza wiele radości uczniom i nauczycielom, chociaż kosztuje jednych i drugich wiele pracy. Naszym zdaniem projekt jest kwintesencją współczesnej Edukacji. Uczy samodzielności, pracy grupowej, odpowiedzialności, wytrwałości.
Grupy Odysejowe prowadzimy w naszej szkole od wielu lat, dzięki kilku nauczycielom-pasjonatom: pani Agnieszce Ryszce, pani Jadwidze Szydlak, pani Natalii Metych i rodzicom, miłośnikom tej formy nauczania, miedzy innymi pani Aleksandrze Iwanowskiej. Rodzice uczniów pomagają nam w transporcie, zdobywaniu materiałów, organizacji wyjazdu. Udział w projekcie jest dla nas ogromną radością, ale sukces ma też gorzki posmak, ponieważ wyjazd uczniów na finałowy konkurs do USA musimy zrealizować z własnych środków, co – jak wiadomo – nie jest proste.
Uczniowie marzą o tym wyjeździe, a my nie mamy serca na razie im powiedzieć, że podróż ta stoi pod znakiem zapytania.