Nasza szkoła przywiązuje dużą wagę do wartości europejskich, które stanowią fundament wspólnoty europejskiej i są zapisane w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. W codziennej pracy kierujemy się zasadami poszanowania godności ludzkiej, wolności, demokracji, równości, praworządności oraz praw człowieka. Wychowujemy młodzież w duchu tolerancji, solidarności i otwartości na różnorodność, kształtując odpowiedzialnych obywateli Europy i świata.
Prawo własności
Prawo własności zdaje się już być w powszechnej świadomości kwestią oczywistą. Gwarantuje je także Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Nasza szkoła jako instytucja edukacyjna nie tylko chroni prawo własności, ale również kształtuje świadomość jego znaczenia w szkolnej społeczności.
Przede wszystkim szanujemy prawo uczniów do ich własności. Mamy świadomość, że własność rzeczy bywa dla ucznia elementem jego własnej tożsamości, sposobem określania siebie i podkreślania własnej autonomii. Zapewniamy bezpieczne otoczenie chroniące tę własność, np. poprzez szkolny monitoring. Jednocześnie uczymy także, jak dbać o mienie szkoły jako o wspólne dobro i tego oczekujemy od naszych uczniów.
Jednak traktujemy własność także wielowymiarowo, nie tylko w rozumieniu własności rzeczy. Ważna jest dla nas także własność intelektualna, w tym prawa autorskie. Zapoznajemy uczniów z tą problematyką, uczymy, jak ważne jest poszanowanie praw własności intelektualnej, dbamy o legalne korzystanie z oprogramowania i materiałów dydaktycznych, a równolegle uświadamiamy uczniom także ich prawa w tym zakresie.
Niedyskryminacja
Każdy człowiek ma prawo być akceptowanym i szanowanym takim, jaki jest. To gwarantuje mu także Karta Praw Podstawowych UE. Prawo do niedyskryminacji jest przez naszą szkołę traktowane bardzo poważnie i realizowane zarówno poprzez działania systemowe, jak i codzienną praktykę nauczycieli, uczniów i całej społeczności szkolnej.
Szkoła stara się zapewniać atmosferę, w której każdy uczeń czuje się akceptowany i szanowany, niezależnie od swoich cech osobistych, statusu ekonomicznego czy pochodzenia. Organizujemy projekty promujące różnorodność i tolerancję, przybliżające uczniom prawa człowieka, mające przeciwdziałać jakiejkolwiek dyskryminacji.
Ale skupiamy się także na naszym najbliższym otoczeniu, starając się wyłapywać wszelkie przejawy negatywnych zachowań. Niezmiernie ważne jest dla nas zaufanie naszych uczniów do ich wychowawców i nauczycieli, aby nikt nie obawiał się zgłaszać incydentów, a wszelkie takie zgłoszenia traktujemy poważnie. Jednocześnie edukujemy i uwrażliwiamy także nauczycieli, aby umieli rozpoznawać i przeciwdziałać dyskryminacyjnym zachowaniom. Poruszamy ten temat także na zebraniach z rodzicami, ponieważ mamy świadomość, że współpraca ze środowiskiem domowym uczniów jest w tym względzie kluczowa.
Prawo do godności
Artykuł 1 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej stanowi, że godność człowieka jest nienaruszalna i musi być szanowana oraz chroniona. W Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku realizacja tego prawa odbywa się poprzez promowanie kultury wzajemnego szacunku, akceptacji i równości. Szkoła przeciwdziała dyskryminacji, mowie nienawiści i przemocy rówieśniczej poprzez działania profilaktyczne oraz mediacje szkolne. Każdy uczeń traktowany jest indywidualnie, z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości. Nauczyciele dbają o atmosferę otwartości oraz wspierają uczniów w rozwijaniu poczucia własnej wartości. Organizowane są warsztaty z zakresu praw człowieka oraz zajęcia promujące empatię i współpracę. Dzięki temu szkoła tworzy przestrzeń, w której każdy członek społeczności może czuć się szanowany i doceniany.
Wolność wyboru zawodu i podejmowania pracy
Artykuł 15 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje każdej osobie prawo do swobodnego wyboru zawodu i podejmowania pracy. W Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku realizacja tego prawa odbywa się poprzez doradztwo zawodowe, spotkania z przedstawicielami różnych branż oraz warsztaty rozwijające kompetencje przyszłości. Uczniowie mają możliwość poznawania różnych ścieżek kariery poprzez organizowane dni zawodowe, wizyty studyjne oraz projekty edukacyjne. Szkoła wspiera rozwój indywidualnych talentów i zainteresowań, pomagając w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Dzięki współpracy z lokalnymi przedsiębiorstwami uczniowie mogą zdobywać praktyczne doświadczenie. Edukacja w zakresie rynku pracy oraz kompetencji miękkich przygotowuje ich do świadomego podejmowania decyzji zawodowych, zapewniając im solidne podstawy do przyszłej kariery.
Równość wobec prawa
Artykuł 20 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej stanowi, że wszyscy są równi wobec prawa. W Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku realizacja tego prawa odbywa się poprzez jednolite traktowanie uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, niezależnie od ich pochodzenia, statusu społecznego czy światopoglądu. Regulaminy i zasady obowiązujące w szkole są przejrzyste i stosowane w sposób sprawiedliwy wobec wszystkich. Uczniowie mają równe szanse w dostępie do edukacji, wsparcia pedagogicznego i zajęć dodatkowych. Szkoła promuje postawy tolerancji i szacunku, przeciwdziałając wszelkim przejawom dyskryminacji i nierównego traktowania. Organizowane są także lekcje na temat praw człowieka i równości, aby zwiększać świadomość uczniów na temat ich praw i obowiązków. Dzięki tym działaniom szkoła buduje środowisko oparte na sprawiedliwości i równych szansach.
Równość kobiet i mężczyzn
Artykuł 23 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje równość kobiet i mężczyzn we wszystkich dziedzinach. W Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku realizacja tego prawa odbywa się poprzez promowanie równych szans edukacyjnych, eliminowanie stereotypów płciowych i wspieranie różnorodnych aspiracji zawodowych uczniów. Program nauczania uwzględnia równościowe treści, a nauczyciele dbają o sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów, niezależnie od płci. Organizowane są warsztaty i debaty na temat praw kobiet i mężczyzn, a także działań na rzecz równouprawnienia. Szkoła zachęca uczniów do rozwijania swoich pasji bez względu na tradycyjne podziały zawodowe czy społeczne. W ten sposób placówka kształtuje postawy oparte na wzajemnym szacunku i buduje świadomość znaczenia równości w życiu społecznym i zawodowym.
Prawa dziecka
Artykuł 24 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje każdemu dziecku prawo do ochrony, opieki oraz uwzględnienia jego dobra we wszystkich działaniach. W Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku realizacja tego prawa odbywa się poprzez tworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego, w którym każde dziecko jest traktowane z szacunkiem i uwagą. Szkoła zapewnia wsparcie psychologiczne i pedagogiczne, a także promuje prawa dziecka poprzez zajęcia edukacyjne i warsztaty. W decyzjach dotyczących uczniów uwzględnia się ich zdanie oraz potrzeby, umożliwiając aktywny udział w życiu szkoły. Działania profilaktyczne zapobiegają przemocy i wykluczeniu, a nauczyciele są zobowiązani do reagowania na wszelkie przejawy naruszania praw dzieci. Dzięki temu szkoła buduje atmosferę zaufania i troski, sprzyjając harmonijnemu rozwojowi uczniów.
Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego – Art. 6 KPP UE
Jednym z podstawowych praw gwarantowanych przez Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej jest prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego. Jest ono również kluczowym elementem zapewnienia uczniom ZSS w Kłodzku warunków sprzyjających ich rozwojowi i edukacji. Szkoła dba o to, by uczniowie czuli się bezpiecznie zarówno fizycznie, jak i psychicznie. W tym celu wdrażane są różne zasady i procedury, które mają na celu ochronę przed przemocą, w tym także cyberprzemocą, czy innymi formami zagrożenia.
W szkole przestrzega się zasad przeciwdziałania wszelkim formom przemocy, zarówno tej fizycznej, jak i werbalnej. Nauczyciele oraz pracownicy szkoły są zobowiązani do reagowania na wszelkie przypadki agresji, a także do tworzenia atmosfery wzajemnego szacunku i zrozumienia. Szkoła zapewnia także spotkania z psychologiem, który pomaga w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych i interpersonalnych.
Prawo do bezpieczeństwa jest również realizowane poprzez odpowiednie zabezpieczenie budynku szkoły, w tym monitoring czy systemy alarmowe, dzięki czemu uczniowie mogą czuć się bezpiecznie zarówno w trakcie lekcji, jak i poza nimi.
Ochrona danych osobowych – Art. 8 KPP UE
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej gwarantuje obywatelom UE ochronę ich danych osobowych. Zespół Szkół Społecznych w Kłodzku realizuje to prawo na różnych płaszczyznach, ponieważ placówka zbiera i przetwarza dane uczniów i ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników. Szkoła stosuje szereg procedur i działań zgodnych z przepisami prawa, w tym z rozporządzeniem RODO.
Przede wszystkim szkoła dba o to, aby dane osobowe były zbierane tylko w celach związanych z edukacją i działalnością szkolną. Wszelkie informacje, takie jak imiona, nazwiska, adresy czy dane kontaktowe, są przechowywane w bezpieczny sposób, z zachowaniem ścisłej poufności, a dostęp do tych danych mają tylko upoważnione osoby.
Pracownicy szkoły zostali przeszkoleni w temacie ochrony danych osobowych, uczniowie oraz ich rodzice są informowani o zasadach przetwarzania danych, a zgody na ich przetwarzanie są uzyskiwane w sposób jasny i dobrowolny.
Dzięki tym działaniom uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły mogą czuć się pewnie wiedząc, że ich dane są odpowiednio chronione i przetwarzane zgodnie z prawem.
Wolność myśli, sumienia i religii – Art. 10 KPP UE
Prawo do wolności myśli, sumienia i religii, zawarte w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, jest jednym z fundamentalnych praw człowieka, które w naszej szkole realizowane jest na wielu płaszczyznach. Szkoła, jako instytucja edukacyjna, zapewnia uczniom przestrzeń do swobodnego wyrażania swoich poglądów i przekonań, zarówno religijnych, jak i światopoglądowych.
W ZSS w Kłodzku szanowane są różnorodne przekonania uczniów, a wszelkie formy dyskryminacji czy nacisku z powodu wyznania lub poglądów są niedopuszczalne. Uczniowie mają możliwość poznawania różnych tradycji religijnych i światopoglądowych w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia. Mogą także uczęszczać na lekcje religii, jeżeli ich rodzice wyrażą taką wolę, lub do rezygnacji z tych zajęć bez jakichkolwiek negatywnych konsekwencji.
Szkoła zapewnia również przestrzeń do praktykowania religii, umożliwiając uczestnictwo w obrzędach religijnych czy rekolekcjach, o ile nie kolidują one z programem nauczania. Dzięki tym działaniom uczniowie mogą rozwijać się w atmosferze poszanowania dla różnorodności przekonań i wartości, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi.
Wolność wypowiedzi i informacji – Art. 11 KPP UE
Wolność wypowiedzi i informacji jako prawo wynikające z Karty praw podstawowych UE jest przez naszą szkołę realizowane poprzez różnorodne działania, które promują otwartą komunikację, dostęp do informacji i poszanowanie różnorodnych opinii. Oto kilka przykładów:
- Promujemy wolność wypowiedzi w klasie, co przejawia się poprzez organizację debat, dyskusji i projektów grupowych, które umożliwiają uczniom wyrażanie swoich poglądów na różnorodne tematy w sposób swobodny i bez obaw przed negatywnymi konsekwencjami.
- Edukujemy o prawach człowieka i obywatela, realizujemy tematy związane z wolnością słowa, mediami i etyką informacyjną, aby uczniowie rozumieli znaczenie tego prawa. Staramy się także szerzyć wiedzę na temat praw człowieka, które pomagają uczniom zrozumieć ich prawa i obowiązki wynikające z wolności wypowiedzi.
- Organizujemy zajęcia praktyczne dotyczące korzystania z mediów, wspierające naukę krytycznego myślenia oraz analizy informacji. W ten zakres wchodzą także zajęcia z cyberbezpieczeństwa, aby uczniowie mogli korzystać z wolności informacji w sposób odpowiedzialny i bezpieczny.
Dzięki tym działaniom szkoła tworzy przestrzeń, w której prawo do wolności wypowiedzi i informacji jest nie tylko teoretycznie znane, ale także praktycznie realizowane.
Prawo do nauki – Art. 14 KPP UE
Szkoły odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu prawa do nauki, zapisanego w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Nasza szkoła ma na tym polu wyjątkowe aspiracje i spełnia wysokie standardy.
Zapewniamy wysoką jakość kształcenia poprzez nowoczesne narzędzia edukacyjne, małe klasy i innowacyjne metody nauczania. Szczególny nacisk kładziemy na indywidualne podejście do młodych ludzi, wspieramy ich talenty i pasje. Zaś uczniowie, którzy wymagają dodatkowego wsparcia w nauce, otrzymują je na dodatkowych zajęciach, które umożliwiają im osiągnięcie pełnego potencjału.
Zdajemy sobie sprawę, że uczeń uczy się najefektywniej w okolicznościach wspierających, dających mu poczucie bezpieczeństwa, dlatego nasi uczniowie mogą liczyć na wsparcie merytoryczne, a także emocjonalne ze strony dyrekcji, pedagogów i psychologa. Organizujemy także projekty interdyscyplinarne, zajęcia praktyczne oraz warsztaty, które rozwijają kreatywność, umiejętności praktyczne i współpracę w grupie.
Dzięki tym działaniom nasza szkoła tworzy środowisko sprzyjające nauce, gdzie każdy uczeń ma możliwość rozwoju, niezależnie od swoich indywidualnych potrzeb i warunków.