Strona główna | Kontakt | Galeria
 

    

Oferta
Dokumenty
  Zespół Szkół Społecznych

Comenius Project

 

COMENIUS PROJECT  (http://comeniusdare.jimdo.com/italy/)

 

1. Regulamin projektu

2.Comenius 2013 Bilbao Sopuerta

3. My na Sycylii

4. Comenius u nas

5. My w Turcji

 

„ DIFFERENCES ARE RICHNESS”

  1. Projekt trwa od 01.09.2012 do 31.08.2014.
  1. W Projekcie biorą  udział wszyscy uczniowie klas IV –VI Społecznej Szkoły Podstawowej
  1. Do działań związanych z projektem należą:
  • zbieranie materiałów na temat krajów partnerskich
  • wykonywanie map, posterów, zdjęć, prezentacji
  • przygotowywanie materiałów o Polsce i wysyłanie ich kolegom z innych krajów
  • przygotowywanie przepisów świątecznych dań polskich, kolęd polskich, strojów ludowych,
  • goszczenie kolegów z zagranicy w domach
  •  wyjazdy do szkół biorących udział w projekcie
  • przygotowanie dokumentacji związanej z wizytą zagraniczną
  • udział w konkursach związanych z projektem
  • komunikowanie się przez Internet z kolegami z innych krajów
  •  inne działania wynikające z potrzeb partnerów biorących udział w projekcie
  1. Działania związane z projektem są przeprowadzane w czasie zajęć z:
    • Języka angielskiego
    • Języka polskiego
    • Sztuki
    • Przyrody
    • Religii
    • Zajęć dodatkowych organizowanych po lekcjach
  1. Opiekunami projektu są :  Iwona Lemiesz, Mieczysław Kowalcze i Piotr Sikora
  1. Działania związane z projektem są ocenianie na zajęciach przedmiotowych lub z zachowania.
KRYTERIA REKRUTACJI  DO WYJAZDU ZAGRANICZNEGO W RAMACH PROJEKTU
  1. W ramach projektu odbędą się trzy wyjazdy zagraniczne :
  • W grudniu 2012 – do Włoch
  • W październiku 2013 – do Hiszpanii
  • W kwietniu 2014 – do Turcji
  1. W każdym wyjeździe uczestniczy 5 uczniów i trzech nauczycieli
  1. Do pierwszego wyjazdu rozpoczynającego projekt zakwalifikowani zostaną uczniowie klasy VI, którzy wyrażą chęć aktywnej pracy w ramach projektu, komunikują się sprawnie w języku angielskim , zachowują się wzorowo, zobowiążą się do goszczenia gości z zagranicy.
  1. Do kolejnych wyjazdów zostaną zakwalifikowani uczniowie, którzy:
    • Wykażą się zaangażowaniem w pracę nad projektem
    • Komunikują się w języku angielskim
    • Zobowiążą się do goszczenia kolegów z zagranicy
    • Osiągną oceny bardzo dobre i wzorowe z zachowania
    • Uczestniczą we wszystkich spotkaniach związanych z projektem
    • Posiadają paszport lub dowód osobist
  1. Rekrutacji uczniów na wyjazd zagraniczny dokonuje komisja składająca się z nauczycieli opiekunów projektu.
  1. Przed wyjazdem uczeń ma obowiązek dostarczyć zgodę rodziców na wyjazd.
  1. Wyjazdy dla uczniów na spotkania zagraniczne są bezpłatne.
  1. Po powrocie do kraju uczestnicy zobowiązani są podzielić się zdobytą wiedzą i materiałami z pozostałymi członkami projektu.

 

COMENIUS 2013 BILBAO SOPUERTA

13 października grupa osób z szóstej klasy w tym ja i jedna osoba z 1 gimnazjum wraz z nauczycielami (pan Mietek, pani Dyrektor i pan Piotr) wyjechaliśmy wcześnie rano na lotnisko do Wrocławia, tam ze łzami w oczach pożegnaliśmy się z rodzicami i polecieliśmy do Deuseldorfu. W Deuseldorfie mieliśmy przesiadkę do Monachium. Lotnisko w Monachium było ogromne, ale na szczęście mieliśmy dużo czasu. Z Monachium przylecieliśmy do Bilbao, gdzie przydzielili nas do rodzin i wraz z nimi pojechaliśmy do Sopuerty, było około 24:00:). Drugiego dnia, a właściwie pierwszego zwiedzaliśmy szkołę, która była chyba 10 razy większa od naszej Społecznej, mieliśmy zabawy integracyjne, a także byliśmy w Parku Linowym. Popołudnie spędziliśmy na spotkaniach z wszystkimi i grze w Wiii. W następnych dniach byliśmy w odlewni żelaza, muzeum samochodów, a także płynęliśmy statkiem do Bilbao i zwiedzaliśmy radę miasta. Każdego dnia mieliśmy pyszny posiłek w stylu hiszpańskim. Jednego dnia byliśmy na plaży
w Castro, ale się nie kąpaliśmy, ponieważ woda była zimna, ale za to chodziliśmy po skałach, fotografowaliśmy kraby i robiliśmy sobie foty. Pewnego dnia wieczorem byliśmy wszyscy na kręgielni
i w centrum handlowym, a potem na pysznej kolacji z owocami morza. Codziennie chodziliśmy spać około 24:00 albo później:). Ostatniego dnia wszyscy wieczorem mieliśmy kolację, a potem wszyscy bawiliśmy się świetnie oraz żegnaliśmy się z wszystkimi. Ja jak to ja, co chwila dostawałam głupawki
i wraz z Paulą i innymi śmiałyśmy się do bólu. Niestety nadszedł ostatni dzień i musieliśmy wstać bardzo wcześnie rano, rodziny odwiozły nas na lotnisko pożegnaliśmy się także ze łzami w oczach i polecieliśmy do Polski. To był cudowny tydzień pełen wrażeń i ciekawych rzeczy i doświadczeń. A najlepsze było to, że poznaliśmy takich fajnych ludzi, z którymi do teraz utrzymujemy kontakty!                   

 Julia Węgrzyn kl.6    

 

My na Sycylii

Chciałabym napisać o wyjeździe do Misilmeri i Palermo w ramach międzynarodowego projektu Comenius. Jest to projekt o nazwie „Differences are richness”, w którym bierze udział nasza szkoła oraz szkoły z Włoch, Turcji i Hiszpanii. Zaczęliśmy od Włoch i od pokazania, jak obchodzi się Boże Narodzenie w tym kraju, dokładniej na Sycylii. Kiedy przylecieliśmy do Palermo, to pojechaliśmy do hotelu, w którym czekali na nas włoscy uczniowie. Rodziny nas wzięły do domów i jak się rozgościliśmy, poszliśmy na pizzę. Drugiego dnia, rano poszliśmy do jednego z czterech budynków szkoły La Guastella, gdzie nauczyciele i uczniowie bardzo uroczyście nas powitali przedstawieniem. Stamtąd pojechaliśmy do drugiego budynku i zjedliśmy tradycyjny włoski lunch, tańczyliśmy i graliśmy w bingo. Długim spacerem wróciliśmy do domów, po drodze zatrzymując się na lody. Trzeciego dnia z samego rana, autobusem pojechaliśmy do Caltagirone. Zwiedzaliśmy tam wiele szopek i wchodziliśmy po bardzo wysokich schodach. Kiedy skończyliśmy pojechaliśmy do kościoła, w którym rozdawaliśmy nasze tradycyjne słodycze. Czwartego dnia zwiedzaliśmy Palermo. Zamek, kościół i muzeum. Obiad zjedliśmy w Mondello, restauracji, w której podali nam owoce morza, spaghetti i risotto. Do autobusu przeszliśmy się brzegiem morza. Rano następnego dnia poszliśmy do szkoły, skąd poszliśmy do ruin zamku Emir. Zobaczyliśmy dużo stoisk z historycznymi produktami. Wróciliśmy do szkoły, gdzie słuchaliśmy długiej serenady o mężczyźnie, który jako pierwszy stworzył organizację przeciw mafii. Po występie, wszyscy zaśpiewaliśmy nasze tradycyjne kolędy. Ostatniego dnia Dyrektorka bardzo uroczyście nas pożegnała i dostaliśmy certyfikaty uczestnictwa. Później dużo sobie pożartowaliśmy i razem się bawiliśmy. Bardzo trudno było się nam pożegnać, ale niestety musieliśmy już jechać. Jako uczestnicy projektu, gości z trzech krajów przyjmujemy w Kłodzku w kwietniu, a pokażemy im, jak świętujemy Wielkanoc.

Maja Zilbert

 

Comenius u nas

 

Warsztaty artystyczne w Bolesławowie

10 kwietnia my, czyli klasy VI, I oraz II gimnazjum wyjechaliśmy na warsztaty do Bolesławowa pod opieką p. Asi Załuckiej, p. Kasi Schick, p. Asi Sapiehy oraz
p. Mietka Kowalcze. Owocem naszego wyjazdu miał być występ, którym nasza szkoła chciała przywitać zagranicznych gości z projektu „Comenius”. Uczestniczą w nim szkoły z Sycylii, Turcji, Polski oraz kraju Basków. Naszym zadaniem, było w jak najbardziej czytelny sposób przedstawić tradycje wielkanocne tych czterech państw. Za pomocą tańca, etiud i muzyki staraliśmy się przybliżyć widzom te zwyczaje. Uczniowie klasy VI wcielili się w rolę mieszkańców Sycylii. I gimnazjum odegrała Turków, a my, czyli II g Basków. Według mnie warsztaty i występ były udane, ale nie podobał mi się temat.
Justyna Rychel

A goście tuż tuż

Już tylko godziny dzielą nas od przyjazdu gości z projektu Comenius. Przygotowujemy się wspólnie do wizyty. Liczymy też na dobrą pogodę i świetną atmosferę pracy w projekcie, który u nas ma za zadanie pokazać polskie tradycje związane ze świętowaniem Wielkanocy.

Informacja o kolejnych dniach wizyty w ramach programu Comenius

Każdy dzień wizyty gości z Turcji, Włoch i Hiszpanii to sporo przedsięwzięć, działań i pracy. Poniedziałek przeznaczyliśmy na przedstawienie się i wspólne obejrzenie spektaklu - efektu warsztatów artystycznych. We wtorek goście i uczniowie klasy V zwiedzą skansen w Pstrążnej i uczestniczyć będą w warsztatach. Środa to wyjazd szóstoklasistów z gośćmi do Jaskini Niedźwiedzia, od 13.00 wspólnie pozwiedzamy Kłodzko. Czwartek to najpierw wizyta w Kopalni Złota, a następnie wspólne biesiadowanie przy stole wielkanocnym w Kamieńcu. Piątek będzie z kolei dniem omówienia kolejnego, naszego elementu projektu "Differences are Richness", a także wspólne zabawy i pożegnanie.

Zaproszenie na spektakl

Serdecznie zapraszamy na spektakl wieńczący tegoroczny projekt warsztatów artystycznych. Uczniowie klas VI SP oraz I i II gimnazjum od środy do soboty pracowali w Bolesławowie pod opieką pań: Asi Załuckiej, Kasi Schick i Asi Sapiehy. Zapowiada się dobre przedstawienie. Początek w poniedziałek o 11.30 w sali KCKSiR. Zapraszamy.

Pierwszy dzień wizyty

Mija pierwszy pełny dzień projektu Comenius. Poznaliśmy się, odwiedziliśmy władze miejskie, obejrzeliśmy bardzo udany spektakl w wykonaniu uczniów klas VI, I i II gimnazjum. Jutro przede wszystkim Pstrążna i warsztaty. Prosimy o odpowiednie stroje terenowe dla siebie i gości.

Comenius na środę

Jutro dwa główne punkty projektu to: wizyta w Jaskini Niedźwiedzia, a po powrocie zwiedzanie miasta, w tym Twierdzy. Przypominamy szóstoklasistom oraz naturalnie wszystkim goszczącym, że zbiórka już o 7.20.

Plany na czwartek

W czwartek zaplanowaliśmy zwiedzanie Kopalni Złota w Złotym Stoku oraz śniadanie wielkanocne w Kamieńcu.

Na zakończenie Comeniusa

Powoli kończy się wizyta gości z Turcji, Hiszpanii i Włoch. Jutro podsumowania, zabawy, pożegnania. Przypominamy także, że polscy gospodarze sami piszą (po polsku) i proszą także swoich gości o napisanie krótkich tekstów w ich językach na temat wizyty w Polsce. Chcemy wydać specjalny numer "Paki" z tej okazji.

Comenius. Serdeczne podziękowania

Serdecznie dziękuję rodzicom uczniów klasy VI i V, którzy w ubiegłym tygodniu gościli uczniów z Hiszpanii, Włoch i Turcji. Obcokrajowcy spędzili u nas tydzień w ramach międzynarodowego projektu Comenius, w którym uczestniczy nasza szkoła podstawowa. Jesteśmy niezwykle wdzięczni Państwu: Karkowskim, Zilbert, Śliwkom, Tomaszewskim, Szydlakom, Metych, Bednarskim, Bachmatiuk, Krzyżek.
Ogromne podziękowania dla Pana Kamila Głaza, który przygotował dla nas projekty graficzne informatorów, identyfikatorów i certyfikatów.

Opiekunowie projektu:
Iwona Lemiesz, Mieczysław Kowalcze, Piotr Sikora

 

„Comenius” - Turcja, Karaman                                                                

Projekt „Differences are richness” trwa już drugi rok, więc na czym polega wszyscy wiedzą. Tym niemniej od początku było wiadomo, że do Turcji, do Karawanu pojadą same hardkory. Tak się stało, że zostaliśmy nimi my, czyli Michał, Wojtek, Dominik i Miłosz. Oto co przeżyliśmy w kolejne dni wyjazdu.

Niedziela. Dzień wyjazdu
Loty przebiegły spokojnie. Sam dojazd z Ankary do Karawanu był bardzo długi. Głównie dlatego, że kierowca busa jechał bardzo przepisowo. Był więc czas, żeby podziwiać krajobrazy, odpocząć, poznać się z Hiszpanami, którzy jechali z nami. W czasie postoju – pierwszy kebab i herbata. Po przyjeździe krótkie powitanie, pożegnanie z nauczycielami
i wieczór u „nowych” tureckich mam i ojców. Od razu okazali się bardzo mili, gościnni, zabawni.

Poniedziałek. Pierwszy dzień oficjalnego pobytu

Zaczęliśmy od wizyty w szkole. Zostaliśmy bardzo mile przywitani. Wzbudziliśmy wielkie zainteresowanie, wszyscy uczniowie chcieli nas oglądać, dotykać, rozmawiać. Gdy pojawiła się orkiestra złożona z 2 bębniarzy i saksofonisty, to za nią wyszły tancerki, ubrane
w tradycyjne stroje tureckie. Tańczyły długo i bardzo tradycyjnie. Po przemówieniach
i powitaniach obejrzeliśmy jeszcze interesujący taniec derwiszów, a na zakończenie pokaz
o narodach biorących udział w projekcie. Później kolejne tureckie smakołyki, poznawanie miasta „od podszewki” i wieczór z goszczącymi nas rodzinami.

Wtorek. Dzień wśród zabytków

Zaczęliśmy od miejsca bardzo ważnego dla Turków, czyli od Mauzoleum Mevlany
w Konyi/Konii. Mevlana to jeden z największych (i najbardziej szanowanych) nauczycieli islamu, a także założyciel zakonu Wirujących Derwiszy. Oglądaliśmy to piękne miejsce, ale także szacunek, jaki Turcy okazują swojemu dawnemu mistrzowi. Mogliśmy zostać tam nieco dłużej, bo musieliśmy przeczekać oberwanie chmury. Naturalnie, jak każdego dnia podczas pobytu, odwiedzaliśmy kolejne meczety. Wielkie i małe, ciekawe architektonicznie i całkiem proste. Za każdym razem zdejmując buty, a dziewczyny dodatkowo musiały założyć chusty. Tego dnia dane nam było zobaczyć wykopaliska na terenie najstarszego miasta świata. Było nam miło, że wśród badaczy wymieniani są także polscy archeologowie z Gdańska i Torunia. To miasto nazywa się Catalhoyuk, ale to spolszczona pisownia. Umieszczono je na światowej liście dziedzictwa UNESCO.

Środa, czyli wyjątkowe atrakcje

Zaczęliśmy od zwiedzania miasta kościołów (Binbir Kilise), a właściwie ruin po kościołach
i budowlach bizantyńskich. Dobrze się po nich można było wspinać, oglądać także dzisiejsze budynki, wzniesione z kamieni z rozebranych świątyń. Spotkaliśmy stada kóz, owiec, osiołka, który pasł się razem z nimi. Nad rzeką we wsi Yesildere zjedliśmy dobrze usmażonego pstrąga, który został przyrządzony podobnie jak u nas. Po obiedzie zwiedzaliśmy (Manazan), miasto wykute w skale; głębokie, obszerne sale, podzielone na pojedyncze mieszkania, przygotowane na wielu poziomach. Niesamowite wrażenie. Miejsce nie do zdobycia, bo tak trudno się tam było wspiąć, przejść przez wąskie kominy i kanały. Ale co ciekawe zgubiony telefon dał się łatwo odnaleźć. Stamtąd ruszyliśmy do prawdziwej jaskini Incesuand. Długiej, dobrze przygotowanej dla turystów, ale nie tak ciekawej jak nasza Jaskinia Niedźwiedzia. Wyjątkową atrakcją było krótkie zwiedzanie wsi Taskale. Naprawdę warto sprawdzić w internecie, co to za miejsce. W drodze powrotnej przewodnik zabrał nas jeszcze do typowej wiejskiej kawiarni. Czym się w niej zajmują goście? Oczywiście piją herbatę, grają
w domino, rozmawiają, wszystko jak zwykle w otoczeniu mnóstwa portretów Ataturka. Naliczyliśmy ich 15 w niedużej wiejskiej kawiarni.

Czwartek, dzień podsumowań

Najpierw trochę rozgrywek sportowych. W meczu piłki nożnej z Hiszpanami przegraliśmy 2:13, różnica między reprezentacjami krajowymi taka sama! Później obiad, uroczyste wręczanie certyfikatów, podziękowania i wieczór u gospodarzy.

Piątek, typowe tureckie tradycje

Poznawaliśmy je najpierw w centrum kultury. Najciekawsze okazało się zdobienie papieru
i pokazywanie typowych elementów stroju tureckiego łucznika, którzy uchodzili w swoim czasie za najlepszych na świecie. Odwiedziliśmy jeszcze typowy turecki dom, a następnie spotkaliśmy się w bardzo miłej atmosferze z władzami miasta. Turcy dbają o zabytki, bo zobaczyliśmy jeszcze ruiny klasztoru pobizantyńskiego Alahan, które właśnie są przygotowywane do zwiedzania. Wieczór to typowa turecka kolacja. Znów bardzo smaczna, starannie podana, elegancka. A później już tylko do domu.

Nasze obawy, myślimy, że i obawy innych, w ogóle się nie sprawdziły. Turcja to bardzo ładny, nowoczesny kraj, z wieloma zabytkami, przyjaznymi ludźmi i dobrą atmosferą do realizowania projektów. Całość wyjazdu okazała się mądrze krajoznawcza i zgodna z tytułem projektu, czyli „Różnice są bogactwem”. I w ogóle to była świetna, ekscytująca wyprawa.

Michał Flisak, Miłosz Koziołek, Dominik Szypuła, Wojtek Walczak

 

 

ZSS W KŁODZKU SZKOŁA INNA NIŻ WSZYSTKIE

Copyright by ZSSWB